Sign up!

Zo gebruik je Instagram Live voor maximaal bereik

Van Instagram gebruikers bekijkt 80% liever een live video dan dat ze een blog lezen (hallo 20%!). En 82% verkiest een live video over een social post. Wanneer je ‘live gaat’ op Instagram, staat deze bovenaan de feed van je volgers. Zo val je dus extra snel op! Superhandig, toch? Vooral nu het algoritme van Instagram veranderd.

 

Maar wat is nou het voordeel van zo’n livestream? Livestreams bieden directe toegang tot je volgers. Je kan ze live vragen stellen, polls activeren, en een gesprek voeren dat zo dicht mogelijk bij de waarheid ligt. Niet alleen bouw je een band met je bestaande volgers, ook andere Instagrammers vinden je account makkelijker. Zo kan je als bedrijf of merk snel groeien.

Klinkt makkelijk, toch? Bijna, maar niet helemaal. Een effectieve livestream opzetten vraagt om wat slimmigheden.

Wij delen 7 tips in dit artikel.

1. Bepaal je doel

Voordat je begint met een livestream, is het belangrijk te bepalen waaróm je livestream gaat. Jouw volgers verwachten iets anders dan anders. Je gaat live, dus er is iets (heel spannends!) aan de hand. Dus: laat je een nieuw product zien, ga je behind-the-scenes, of wil je jouw volgers vragen stellen? Potato, potato, maar maak die keuze van tevoren.

Schrijf op wat je wilt vertellen. Loop die punten een aantal keer door en neem een testvideo op. Zo kan je goed zien wat je in je livestream kan verbeteren.

Daarna pak je deze checklist erbij:

Is de achtergrond afleidend?

Is de audio goed verstaanbaar?

Is de video goed belicht?

Is de camera stabiel?

2. Promoot van tevoren

Zodra je weet wanneer je live gaat, laat het je volgers weten. Zo kunnen zij tijd vrij maken om de live video te bekijken. Instagram Stories zijn een goede manier om wat buzz te creëren. Gebruik ook andere aan jou gekoppelde social media om je video aan te kondigen. De kracht van herhaling, zullen we maar zeggen.

Speel ook in op FOMO. Jouw livestream mag echt niemand missen! Ga bijvoorbeeld voor “een grote aankondiging”, “exclusieve nieuwtjes”, of “iets wat ik jullie nog nooit heb verteld…”

3. Pin de titel

 

De kans is groot dat na de start van je livestream het kijkersaantal blijft groeien. Zorg dat ook laatkomers de context van de video begrijpen. Dit doe je door de titel vast te pinnen nadat je de live video bent gestart. Beschrijf de context van je video in een opmerking,  ga naar ‘opmerking vastzetten’, en vervolgens blijft deze bovenaan de reactie stroom staan.

4. Handige features

 

Instagram heeft een aantal handige features geïntroduceerd om livestream leuker en interactiever te maken. Maak bijvoorbeeld gebruik van de vraag sticker. Deze zet je voorafgaand aan je livestream in Instagram Stories. Je volgers kunnen op die manier vragen insturen. De vragen beantwoord je vervolgens in een Q&A. Tip: gebruik deze feature voor een live interview of om een nieuw product of service toe te lichten.

5. Weinig volgers? Werk samen met een influencer!

In vergelijking tot persoonlijke Instagram accounts hebben bedrijven weinig volgers. Ook kan je een live video niet promoten met budget. Het starten van een livestream klinkt daarom misschien niet meteen als muziek in je oren. Tóch kan je ook als bedrijf een groot publiek bereiken. Dit doe je bijvoorbeeld door een samenwerking aan te gaan met een influencer. Zo zorg je niet alleen voor meer engagement, maar heb je ook direct toegang tot de volgers van die influencer. Tijdens de livestream kan je namelijk zijn of haar volgers toevoegen aan je eigen lijst. Een account toevoegen doe je als volgt. Druk op het icoontje met twee smiley’s en tik op de naam van het account dat je wilt toevoegen. Et voilà! Let wel op: je kunt alleen iemand toevoegen die jouw video al bekijkt, dus zorg ervoor dat die persoon online is.

6. Blijf vooral jezelf

Een live video is de meest persoonlijke interactie tool van Instagram. Het is een kans vertrouwen te winnen van je volgers, en te bouwen aan een diepere relatie. Dat betekent dat zij wel moeten weten wie JIJ bent. Wees daarom jezelf. En zorg dat je goed luistert! De reacties van je volgers kan je goed gebruiken om je product/dienst te testen en te verbeteren.

Discussies kan je niet van tevoren voorbereiden. Ook hoef je niet altijd met een inspirerend antwoord aan te komen. Wat helpt: doe net alsof je een gesprek voert met nieuwe klanten. En blijf nieuwsgierig.

7. Save & share

 

Vergeet je live video niet op te slaan na afloop. Zo kan je terugkijken wat er wel en niet goed ging. Deel hem vooral ook nog als Story! Mensen die de video hebben gemist kunnen hem daar nog 24u lang bekijken. Zorg dat je in je stories de live video samenvat. Pro tip: zet erbij “Wil je de volgende live niet missen? Zet dan je pushmeldingen aan!”

Livestreams bieden je de mogelijkheid om persoonlijk met klanten in contact te komen. Realtime interactie biedt een extra dimensie die een blogpost of een reguliere post op social media niet heeft. Misschien is het even wennen, maar dat gaat over 😉 Blijf gewoon jezelf. En maak er een feestje van!

 

Niks missen van Big Shots?

Elke twee maanden delen we tips en tools voor slimme videocommunicatie. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis niks!