History of Big Shots

ontdek waar het allemaal is begonnen

2003 - 2005

4 jonge gasten en de macht van de camera

Gert van de Cappelle, Elian Wils, Joost Rutte en Guido Kloek reizen als zelfbenoemd ‘tv team’ van het TV programma ‘Big Shots Exclusive’ met een geleende videocamera van school, nagemaakte perskaarten én een flinke dosis lef 3 zomers naar De Côte D’Azur, Dubai en Hong kong. Met het verhaal ‘Wij maken een pilot voor een nieuw lifestyle programma’, krijgen ze alles gratis voor elkaar. Van overnachtingen in 5 sterren hotels en feesten met P. Diddy tot racen met Aston Martins en laveren op het jacht van de Sjeik van Dubai.

 

 

2005

Big Shots op MTV

De bluf veranderde in een werkelijkheid toen de jongens de kans gekregen om al het beeldmateriaal van hun avonturen (ruim 200 uur) te monteren naar 9 afleveringen voor MTV. Het programma werd in Nederland en België uitgezonden.

2006

Start bedrijf Big Shots BV

In 2006 starten Elian en Guido het bedrijf Big Shots BV. In een kantoor boven paaldans bar Teasers van 6m2 aan het Damrak was er ruimte voor een bureau met 3 stoelen een tosti apparaat, cola-koelkastje en ambities van ongekende hoogten.

2007

Verhuizing naar de gracht

Met inmiddels een 4-koppig tellend team verhuizen de Big Shots naar de Herengracht. In een gebouw, waar ook Amsterdamse beurshandelaren zijn gevestigd, bemand het productiebedrijf de 2e verdieping. Hier is er eindelijk ruimte voor een equipment hok, een wc, voice-over booth én skateboard parking.

2008

Station Beijing

De NS sponsort het Nederlands team voor de Olympische Spelen in Beijing. In opdracht van het reclamebureau Kumpany mag Big Shots ruim 80 items maken met familie en vrienden van de sporters. Een nieuw online sportkanaal wordt opgericht zodat iedereen in Nederland kan meegenieten.

2009

Truth about Amsterdam

De conservatieve Amerikaanse presentator Bill O’Reilly praat in zijn TV programma Fox News zeer negatief over Amsterdam. Big Shots besluit via een amateur YouTube account te reageren door de werkelijke feiten en verschillen tussen Amerika en Nederland in een ‘user made’ filmpje op Youtube te posten. De ‘truth about Amsterdam’ wordt door O’reilly zelf weer in zijn goed bekeken TV programma onder de aandacht gebracht, waardoor deze viral – in opdracht van IAmsterdam – ruim 50 miljoen keer wordt bekeken.

 

2010

TV commercial Coca Cola

Het laatste Voetbal WK van Nederland is ook voor Big Shots een onvergetelijke ervaring. Het productiebedrijf mag in opdracht van Kumpany een commercial maken voor het bekendste drankje ter wereld. Opnames waren in de Amsterdam Arena met ca. 80 man crew en cast.

 

 

2011

Verhuizing naar de Westergasfabriek

Via een advertentie op Marktplaats wordt het mogelijk om, samen met een platenmaatschappij, een mooie plek op het Westergasterrein te bemachtigen.

2012

Start Big Shots formats en series

Het portfolio wordt steeds breder en uitgebreid met series voor Allerhande (kookvideo’s) en Ifly/Born05 (reisinspiratie). Dat vereist een andere aanpak. Big Shots start de tak ‘formats en series’ en specialiseert zich met dit label verder als ontwikkelaar van serie content voor merken die de ambitie hebben om zender te worden.

2013

Peet de parkeerwachter

Cition vraagt Big Shots te helpen met hun imago. Het bedrijf merkt dat mensen problemen hebben met het nieuwe kenteken beleid: men moet tegenwoordig het kenteken verplicht invoeren bij de parkeerautomaat. Big Shots bedenkt een video én een site en Peet de parkeerwachter gaat viraal. Er komt geen mediabudget aan te pas. Het idee is eigenlijk simpel: Peet helpt je je kenteken te onthouden en doet dat met hele vunzige ezelsbruggetjes. De site genereerde ruim 135.000 ezelsbruggetjes!

2014

Sherlock KLM

DDB Amsterdam bedenkt een sympathieke manier om de nieuwe ‘gevonden voorwerpen’ afdeling van KLM onder ogen te brengen. Beagle speurhond Sherlock werd een nieuw lid van het team en Big Shots mocht de film maken. Sherlock wordt opgepikt door serieuze internationale media:“KLM’s Lost And Found Service Uses An Adorable Dog To Deliver Forgotten Property”, kopt de Huffington Post. “KLM launches world’s cutest lost and found service”, meldt CNN. “Adorable beagle named Sherlock returns lost items to owners at Amsterdam airport”, aldus de New York Daily News. Als blijkt dat het om een PR stunt gaat wordt er niet onverminderd positief gereageerd op de actie. De film is tot op de dag van vandaag met meer dan 50 miljoen gecombineerde online views een van de meest succesvolle Nederlandse virals ooit.

2017

Lak door Tijn.

De zesjarige Tijn Kolsteren lijdt aan een ongeneeslijke vorm van kanker als hij na zijn bekende nagellak actie voor het glazen huis van 3FM nog andermaal besluit om zijn lotgenoten te helpen. Tijn wil 1 miljoen euro inzamelen voor een medisch apparaat waar andere patiëntjes beter mee worden geholpen. Big Shots, XXS en een groep van ca. 30 freelance makers hebben de eer om hun eigen tijd te besteden aan een film die een letterlijke deadline kent. De nieuwe actie haalde 6 Juli het streefbedrag. Held. De lieve Tijn overleed de dag erna.

We Explain wordt onderdeel van Big Shots Group

Explanimation producent WeExplain wordt na een periode van intensieve samenwerking overgenomen door Big Shots Group. Big Shots verbreedt daarmee haar positie in het videocontent domein en biedt nu ook How-to content aan. Snap je?

 

Reclame documentaire ‘De Kunst van het Verleiden’

Dinsdag 10 Oktober gaat ter ere van de 100-jarige verjaardag van de VEA in Tuschinski de documentaire ‘De kunst van het verleiden’ in première. Een met liefde gemaakte film die chronologisch de historie van creativiteit in reclame in beeld brengt. Regisseur Danny van den Bersselaar spreekt met vele bekende en spraakmakende reclamemakers van nul tot nu. “Een keurig tijdsdocument, een must see alle starters in het vak en een feest der herkenning voor iedereen met een hart voor het reclamevak.”, aldus Adformatie.

2018

Makerstreet neemt belang in Big Shots Group

Door de samenwerking krijgt Big Shots aansluiting bij verschillende digitale expertises uit het Makerstreet netwerk. Dankzij het belang in Big Shots Group breidt MakerStreet haar digitale propositie uit met specialisten op het gebied van video. Als producent van virale campagne films, video formats en animaties blijven we zelfstandig opereren op het Westergasterrein. Inmiddels biedt de ‘speeltuin voor volwassenen’ werkplek voor meer dan 30 video specialisten, 4 aparte labels, een barista apparaat en twee teckels.